Через гори до моря. Адигея 2017

28 вересня 2017 р 13:55 Адигея, Каменномостський, Дагомис, Сочі - Росія Червень 2017

Я колись зостарюся, пам'ять часом змиє.
Якщо будуть подарунки мені до того рубежу -
Не даруйте мені берег, подаруйте мені море гори,
Я за це, хлопці, вам подякую. Я колись зостарюся, пам'ять часом змиє

Юрій Візбор

Початок липня. У той час як на Уралі зливи і мерзенні +13, Південь і Черноземье знемагають від спеки. Ми сидимо під навісом і, перекрикуючи стукіт крапель дощу по даху, загинаємо рукава кофт і хвалимося своїм загаром друзям, розповідаємо як в Краснодарському краї жарко, як багато там туристів і обговорюємо яке вино краще. Показуємо друзям фотографії та ловимо трохи сумні погляди один одного.

А друзі сумують, що вони не на морі, адже там так круто відпочивати, купатися, ловити хвилю, гуляти по набережній, відвідувати бари і дискотеки, гуляти до ранку або до упаду. І ми обмінюємося посмішками. Ну ну.

Коли їхали, ще не припускали що ми побачимо, як це буде. Але кожен раз, коли мова заходила про прийдешні враження, немов мантру повторювали фразу «насолоджуватися кожною миттю». 2,5 дня в дорозі, Краснодарський край і битком набите узбережжі Сочі. Відчуття, що приїхали в адові котел, де варяться недалекоглядні відпочиваючі в режимі «пляж-готель-пожерти-сувеніри». Тут же помчали до Абхазії, там хоч кисень є, а ще красиві гори, ущелини і хачапурі. Взяли з собою трохи вина, спустилися на пустельний пляж, думали ну ось і похід ніякий не потрібний. Але на наступний ранок вже з рюкзаками рушили на Майкоп на електричці з жагою шикарних гір. І ось до вечора ми стоїмо на плато Лаго-Накі, милуючись пейзажем. Про Абхазію вже забули. Набитих чорноморських пляжів ніби й не існувало. Море тільки там попереду, через 5 днів подорожі по горах. А так воно бажано, дізнаємося з часом.

Вийшли. Йдемо не поспішаючи, за спинами рюкзаки, граємо в гру «Вгадай пейзаж за поворотом», обговорюємо, хто і на скільки схудне до кінця походу. Нас четверо. Троє хлопців і тендітна Аня. Їй незвично, але вона любить гори і природу, тому не скаржиться. Ми єхидно це списуємо на перший день, але щиро віримо в її сили. Ваня взагалі перший раз відправився з рюкзаком куди-небудь. Він сліпо вірить в свої сили і не боїться труднощів. Чи не боїться тому, що не уявляє, з чим йому доведеться зіткнутися. Відважний чоловік! Ілля час від часу випадає з розмов, роблячи фотографії або розглядаючи камені під ногами. І шкодує, що не може взяти гарний камінь з собою, щоб не тягнути його з собою весь похід. Ми подбадриваем, що будуть в його житті ще більш красиві камені, які підходять за розміром. Ілля не сумує.

За цими розмовами не помітили, як навколо почали збиратися хмари. І вся ця лякає синява змусила нас мчати до першій станції настільки стрімко, немов ми біжимо олімпійську стометрівку. Добігли до стоянки, намети, вечеря, хованки від вітру. Тільки закінчили трапезу, як поруч початок виблискувати і грюкати. А небеса вирішили вилити на нас все що можна, як ніби море впало зверху. Вітер вирішив не відставати і спробував здути всю нашу налагоджену похідну інфраструктуру. Від цього суперництва двох стихій ми тільки виграли. Довелося боротися з бажанням продовжувати подорож і змусити себе виспатися. Перший раз за всю поїздку. І майже останній, як виявиться.

Другий день. За планом ми збиралися піднятися на Оштен без нічого і повернутися в табір. Але погода шепнула, що наша затія не сама розумна, тому вирішили рухатися далі. Натягнули рюкзаки. Другий день - сил навалом. Побігли до гірського озера Псенодах, зробили невеликий гак заради шикарних видів і пам'ятних фотографій. Ще здалеку помітили біля озера маленьку зелену намет. Вирішили спуститися і познайомитися з її мешканцем. Ним виявився самотній романтиком-туристом з Москви Слава. В горах таких людей краще не упускати. Завжди цікаво, чим вони живуть і що у них в голові. Влаштували невеликий перекус. Аня радувала нас вишуканими бутербродами, Ілля нахвалював свіжозібраний трав'яний чай, А Слава дивувався навіщо нам такі великі рюкзаки. А потім чесно зізнався, що взяв з собою планшет, щоб коротати час за переглядом серіалів перед сном. Ось так нині в походи ходять: Через гори до моря за один сезон Ігри престолів. Чим же тоді на пляжі займатися ?!

Попрощалися. І рушили в бік притулку Фішт через Фішт-Оштенскій перевал. Коли йдеш в гору з рюкзаком, очі дивляться вниз, ноги бояться оступитися. Мозок візуально визначає мету, концентрується на ній і змушує рухатися далі. Так простіше йти. Аня стискає зуби, переставляє ноги, ми стискаємо зуби і вболіваємо за кожен Анін крок. На півдорозі до перевалу Аня робить легковажне «ой все», терміново вимагаючи підняти свій бойовий дух. Коротку нараду. Вирішено. Скидаємо рюкзаки, дістаємо подзаднікі і скочуємося з сніжника. Як п'ятирічні діти зі сніжною гірки. Сміх, радість веселощі. Озирнулися навколо і ахнули! Які приголомшливі види. Таких видів ви ... Та що там говорити. Чари. Краса. Головне - сил додає. Аня вистачає рюкзак і мчить вперед. Ми хапаємося за серце і мчимо за Анею. Через перевал до притулку Фішт ноги вже не йдуть, але очі благають рухатися далі. Що там ще ?! Покажіть мені все! Відкрийте таїнство. Дійшли в непроглядній пітьмі. На галявині біля притулку Фішт завжди шумно. Не тільки через туристів. Тут біжить річка Біла, перекочуючись через валуни, підтверджуючи свою назву. Знаходимо затишний куточок, ставимо намети, створюємо настрій і варимо смачну вечерю. Ваня тонко помічає, що після таких днів вечерю не смачним бути просто не може. Другий день подорожі до моря завершується на березі бурхливої ​​гірської річки. І тут відбувається парадоксальна річ. Не дивлячись на те, що століття наполегливо опускаються, вимагаючи відпочинку, шия мимоволі закидає голову і погляду відкривається дивовижне зоряне небо. Ми падаємо на сиру траву і нескінченно довгі 20 хвилин розглядаємо кожне сузір'я, дивуємося зоряному мерехтінню і вважаємо супутники. Гори вже не перший раз за пару днів дарують нам диво. Ми подорожуємо у намети, щоб побачити прекрасні сни.

Третій день. У нас сьогодні «День відпочинку» !!! Аня радіє. Сьогодні її ноги зможуть відпочити. Сидіти склавши руки, нехай і в такому мальовничому місці як притулок Фішт вельми нудно, особливо коли навколо стільки краси. Вирішено. Йдемо на гору Оштен. Без нічого. Беремо з собою пальник, фляжки, перекус. Ілля запитує чи брати ліхтарик. Ми вирішуємо, що нема чого ... Ну, де там Оштен ?! Побігли! На перевалі зустріли Славу, він вказав нам короткий шлях, і радив не тягнути зі спуском. Хлопці лякалися цифрам: 15 км топати, 1300 метрів висоти набирати, щоб опинитися на 2808 м. Забиратися по крутому схилу. А навіщо? Адже вчора вже таке побачили, що спробуй, переплюнемо, ну давай, Адигея, дивуй! І адже здивувала. 4 години і ми на вершині. Вооон там ми вчора йшли, пам'ятайте. А з того сніжника скочувалися. Хмари зрідка відкривалися, щоб ми встигали розглянути всю красу. Дружно почали балуватися з таймлапсамі на своїх телефонах. Фотографували, знімали відео, варили чай просто лежали на холодних каменях, дивлячись в молоко. Ну що, вниз. Не так просто. Хмари сіли, стежки багато ще в снігу. Ідеш по снежники, а навколо тільки біле все. Де я?! Пару годин нервових переміщень і он там, хлопці, наша стежка. Тільки до неї спуск мало не стрімкий. Пихкали, нервували. Спускалися. Аня намагалася пустити сльозу, але ми їй настійно забороняли. Спускали її чи не на руках. На середині спуску Ваня несподівано зрозумів, що завжди боявся висоти. Адже і не закриєш очі, щоб не бачити. Йти потрібно все одно. У такі моменти людина перевіряє себе на міцність. Поборює свої страхи і стає сильнішою. Те ж робимо і ми. Це загартовує нас на залишок спуску і ось ми вже на рівній стежці. Прийшли до наметів вже в темряві. Знову. Якийсь дивний день відпочинку. Але які емоції нам подарував цей день ... А відпочинемо вже на море.

Аня з Іллею без сил падають в намети. Аня сьогодні натерпілася, не вийшло її ніжок влаштувати день відпочинку. Ілля ж зробив фатальну дурість: вирішив трохи позасмагати, але захопився. На наступний день ми будемо єхидно називати його Огоньком.

Четвертий день. Вирішили влаштувати відпочинок до обіду. Нікуди не поспішаємо, приймаємо сонячні ванни, миємося в гірській річці. Поступово приходить усвідомлення, що згорів не тільки Вогник, наші особи теж піддалися атаці сонця. Неспішно збираємося, закутують в балаклави і кепки і крокуємо в сторону моря. Там точно буде відпочинок.

Перевал за перевалом йдемо. На кожному сніжника кладемо по шматку снігу під головний убір. Жарко +35. Ноги ледве рухаються. В голові гул і туман. Але варто підняти очі, як все розсіюється. Навколо така краса! Вдалині снігові піки Кавказу, обіймаються пухнастими великими хмарами, мерехтять на горизонті. Темно-зелені ліси суцільним килимом обволікають схили довколишніх гір, немов наступають на вершини, прагнучи покрити собою всю поверхню. Під ногами і далі зелений трав'яний покрив усипаний сірими валунами, жовтими квітами, коричневими і чорно-білими коровами і білими плямами снігу, крізь який пробивається коричнево-сіра вузька нитка стежки, що веде нас далі. Справа лякаюче нависають скелі масиву Фішт, але ось уже і вони залишаються позаду. Ми підходимо до зони лісу, стає трохи сумно і тут же накочує втома. Якщо раніше ми йшли по мальовничих луках і долинах, красиві пейзажі надавали нам трохи сил. Тепер попереду лісова стежка і тільки одна мета залишається попереду - море, до якого ми так прагнемо. На кордоні лісу робимо довгий привал, немов прощаючись з горами. Далі йти не хочеться зовсім. Ноги, як ви ?! Відповідають, що в порядку. Ну що ж. Тоді йдемо далі.

У лісі з'явилася тінь, що дозволило нам раскутаться і не страждати від сонця. У лісі з'явилися струмки, чому невимовно раді були наші порожні пляшки. Перші сотні метрів від ходьби по лісі ми витягли тільки плюси. А далі почалися веселощі. В прямому сенсі. Почався Веселий спуск. Протяжність Веселого спуску без малого вічність, виражена 7 кілометрами. При цьому, втрачається 1500 метрів висоти. Ухил досить серйозний і обіцяє нелегкий спуск для колін. Ми довго згодом намагалися описати його цензурними словами, але найпристойніше вийшло «дерьмово». І дерьмово - це саме опис. Вузька крута стежка, місцями в снігу, практично на всю довжину замінована коров'ячими лепёхамі. Аромат панує неймовірно, аж голову кружляє. І щоб встояти на ногах від вишуканих ноток луговий трави і сісти в тепле, доводиться докладати чималих зусиль. На останньому подиху дійшли до стоянки, розбили табір і спати. Завтра ночувати вже будемо на березі моря. А вчора ночували під зоряним небом в оточенні гір. Ех ...

П'ятий день. Прокинулися від дзвону дзвіночків і протяжного Му. Ось ці асьфальтоукладчікі Веселого спуску. Підступи їм будувати не стали, що візьмеш з корів, особливо вранці. Зібралися і рушили далі. Через годину були біля кордону. Звідси 30 км до селища, а там годину на автобусі і вже море, пляж, пиво і шашлик. Довгоочікуваний відпочинок. Від кордону веде накатана дорога. Йдемо. Сонце смажить, пил здіймається від кроків. Вітру немає. Йти жарко. Сумуємо, що гори залишили позаду, що не за поворотом фантастичного пейзажу або сніжника, немає навколо монолітних велетнів-скель і обривів, повітря не наповнений свіжістю і запахами гірських квітів. Перед очима тільки погана грунтовка по краю ущелини і каменепади. Виснажливий і тоскний перехід, що забирає останні сили. Але тут і зустрівся нам самотній романтик-турист з Москви Слава. Він йшов в годині за нами, зустрів єгерів і домовився, щоб його підкинули до автобуса. Ми залізли в єгерський уазик, утрамбували рюкзаки в багажник і затряслися до автобусної зупинки, слухаючи розповіді єгеря про диких звірів, що мешкають в горах, про зниклих туристів та інші страшилки. Аня відзначає, що краще почути подібні розповіді в кінці походу, а не перед ним, щоб не накручувати себе і не боятися. Єгер сміється, Слава сміється. Ми посміхаємося. В ногах розслабленість, в очах полегшення. Похід закінчився.

Зупинка, автобус, Сочі. Прощаємося зі Славою, обмінюємося контактами. Він їде в аеропорт, ми йдемо на узбережжі. Сідаємо на пірс. Радісні, але з ноткою печалі в очах: ​​Поверніть нас в гори. Навіщо нам це море. 2 рази за два тижні викупалися.

PS До наступного року навіть рюкзак розбирати не буду.

Чим же тоді на пляжі займатися ?