Навколосвітня подорож на автомобілі

3. Похід по Криму - 22 маршрут
  4. Маршрути: гори - море

Навколосвітня подорож на автомобілі

Володимир Лисенко робить перше в історії нашої країни кругосвітню подорож на автомобілі, причому за абсолютно оригінальному маршруту.

Перший (Трансамериканського) етап цієї кругосветки відбувся у вересні - грудні 1997 р Тоді Лисенко (разом з Б.Івановим з Омська) проїхав на своєму "Вольво-240" від самої північної точки Північної Америки, до якої можна доїхати на машині, - - селища Дед-Хорс (Мертва Кінь) на узбережжі Північного Льодовитого океану на Алясці - через США, Канаду, Мексику, Гватемалу, Сальвадор, Гондурас, Нікарагуа, Коста-Ріку, Панаму, Колумбію, Еквадор, Перу, Чилі та Аргентини до Лопатайлі - найпівденнішої точки острова Вогняна Земля, куди можна доїхати на автомобілі.

Другий (трансафріканское) етап успішно пройшов в липні - жовтні 1998 р Лисенко проїхав від найпівденнішої точки Африки (мису Голковий) через ПАР, Зімбабве, Замбію, Танзанію, Кенію, Уганду, Судан, Єгипет і Туніс до самої північної точки континенту ( мису Рас-Енгеля), потім поромом переправився на Сицилію (Італія) і доїхав до Португалії. А потім провів і третій (євразійський) етап - від найзахіднішої точки Євразії (мис Рока) через Португалію, Іспанію, Францію, Бельгію, Люксембург, Німеччину, Чехію, Словаччину, Україну і Росію до Новосибірська.

В Африці Володимир орендував різні машини, від Португалії ж знову поїхав на своєму "Вольво" з американським номером "Alaska CZS-779", переправлені в Європу з Аргентини. Від Єгипту до Москви Володимира супроводжував москвич В. Мельничук, а від Москви до Новосибірська - мешканець Новосибірську В.? Забакін ?. На маршруті Лисенко не забував і про рафтинг - сплавився по гірських річках Клуейн (в Еквадорі) і Замбезі (в Зімбабве).

Володимиру і його напарникам довелося в дорозі зіткнутися і з крадіями, і з бандитами, і з терористами, перехворіти (правда, в слабкій формі) малярією і вирішити численні проблеми. Нарешті в березні - квітні 1999 року відбувся четвертий (транссибірський) етап кругосвітньої - від Новосибірська через Монголію, Читу, Чернишевськ, Могоча, Якутськ і Галімий до Магадана, потім назад до Новосибірська.

При цьому двічі були подолані два зимника - від Зілов до Тахтамигда по замерзлих болотах і річках Білий Урюм і Амазар? і від Итик-Кюёля до хандиги, потім Колимский тракт (між хандиги і Магаданом). До Улан-Уде і в Монголії Володимира супроводжував С.Бардаханов, а від Улан-Уде до Магадана і назад - Б.Оненко. Тепер "за плечима" Володимира Лисенка вже 35 країн і 72000 км. Досягнувши Магадана, Лисенко замкнув сухопутне кільце навколо Земної кулі, тобто формально успішно завершив свою навколосвітню подорож на автомобілі.

Розповідь ВОЛОДИМИРА

Після того, як в рафтингу (сплаві по гірських річках) я побив усі можливі для себе рекорди, задумав зробити щось незвичайне в іншому виді туризму. Звичайно, це повинно було бути кругосвітню подорож. Але яким способом переміщатися? Пішки? На це піде майже все життя. На велосипеді? Це зажадає років п'ять - шість. Вирішив подорожувати на автомашині. Тим більше, що ніхто з моїх співвітчизників таких кругосветок ще не робив. Правда, це робили люди з інших країн, але мені захотілося проїхати по зовсім оригінального маршруту.

У скоєних КРУГОСВІТКА пункти початку і кінця шляху по різних континентах були довільними (ніяких офіційних критеріїв не існує), а я збирався перетинати континенти в тому напрямку, в якому вони витягнуті, взявши за точки старту і фінішу самі крайні географічні пункти, доступні на автомобілі. Тобто мені треба було перетнути Америку з півночі на південь, Африку - з півдня на північ, Євразію - із заходу на схід, Австралію - теж із заходу на схід (або взагалі об'їхати її по периметру). 25 вересня 1997 роки ми (я, Борис Іванов з Омська і Володимир Голещіхін з Новосибірська, через кілька днів до нас приєднався мешканець Новосибірську Андрій Пономарьов) вилетіли на Аляску, в Анкоридж.

Там ми купили машину "Вольво-240" (1986 року) і доїхали до селища Дед-Хорс на березі затоки Прадхо-Бей Північного Льодовитого океану. Раніше через нафтовидобутку і нафтопроводу район Аляски північніше Фейрбенкс був закритий для відвідування туристами (мене не пустили в Дед-Хорс, коли в 1993 році я сплавлявся по річках Мак-Кінлі і Кантішна), лише пару років тому дорогу до Дед-Хорса відкрили Для туристів. На всьому її протязі від Лівенгуда селищ немає, є лише кілька селищ для заправки і відпочинку водіїв-транзитників. Дорога, природно, тут грунтова, до того ж вже була покрита снігом (як і гірський перевал на нашому шляху).

Отже, від затоки Прадхо-Бей почався наш "кидок" на південь. Проїхавши 30 тисяч кілометрів через Аляску, Канаду, США, Мексику, Гватемалу, Сальвадор, Гондурас, Нікарагуа, Коста-Ріку, Панаму, Колумбію, Еквадор, Перу, Чилі та Аргентини, дісталися до Лапатайі (Аргентина) - найпівденнішого пункту острова Вогняна земля, доступного для машини. Від міста Фінікса в США до Буенос-Айреса в дорозі мене супроводжував лише Борис Іванов, а від Буенос-Айреса до Лапатайі - Олександр і Олена Ігнатови. Якщо при русі по США і Канаді основною складністю був пошук дешевих готелів, то в Ц. Америці зустрілися більш серйозні проблеми. Хоча центральноамериканський етап почався дивно: ми проїхали всю Мексику, так і не скориставшись мексиканськими візами.

Ми заповзали в Мексику зі швидкістю 2 км / год, але жоден прикордонник нас не зупинив. Причиною тому були американські номери на нашій машині. Між США і Мексикою існує безвізовий обмін, і нас явно прийняли за американців (надалі багато в Ц. Америці цікавилися, чому ми, багаті грінго, ночуємо в найдешевших готелях - наша добова "норма" була $ 7-10 за двомісний номер ). Однак ми не врахували іншого: для проїзду через Мексику потрібно було отримати Пермі на транзит - жовту наклейку, яка прикріплюється до вітрового скла (в Гватемалі ми вже їхали з такою штукою - лише зеленого кольору). Через її відсутність нас разів шість зупиняли поліцейські, але на всі їхні запитання я відповідав: "Але абло Еспаньол" ( "Я не говорю по-іспанськи"), і нас відпускали.

Мексика - дуже приємна для відпочинку країна: дешева, красива, в ній відчуваєш себе вільно. Але пригоди були і тут. Один раз (ми ночували в польових умовах) нас розбудив скрегіт гальм і б'є в обличчя світло від автомобільних фар. Вискочили з машини озброєні люди стали питати, хто ми такі. Виявилося, поліцейські розшукували якихось бандитів, що сховалися в горах. Нам було наказано в цілях нашої ж безпеки їхати спати в найближче село. Пару раз (це буде повторюватися майже в кожній латиноамериканській країні, а потім і в Африці) місцеві поліцейські просили нас надати їх сім'ям спонсорську допомогу (діти, мовляв, голодують), але по нашій бідності доводилося відмовляти.

Найбільше проблем у Мексиці приніс нам тайфун, який мало не зруйнував Акапулько і зніс кілька мостів на нашому шляху уздовж тихоокеанського узбережжя. Через це змушені були зробити об'їзд майже в 2000 км, втративши на цьому дві доби. Акапулько представляв жалюгідне видовище: місто був покритий шаром бруду, а його жителі в "намордниках" очищали і підмітали вулиці. Але все одно від Мексики залишилося найприємніше враження (як, втім, і від США і Канади). Суворі будні почалися в Гватемалі. Спочатку нас не пустили в неї, хоча у нас були візи, отримані в посольстві в Москві, - місцеві прикордонники не знали слово "Москва" і засумнівалися в правочинності таких віз.

Нас послали назад в Мексику в консульство Гватемали за новими візами. Там, слава Богу, їх нам проставили порівняно швидко - за плату, звичайно. Нас впустили в Гватемалу, але почалася фінансова "здирництво" за купу паперів, які при в'їзді туди на своїй машині потрібно заповнювати, і, що важливо, тільки на іспанською мовою (а я знаю лише англійська). До речі, майже всі населення Центральної і Південної Америк (крім Бразилії, де панує португальська) говорить лише іспанською мовою - це створює додаткові труднощі на маршруті.

На тиждень ми "застрягли" в гватемальської столиці: треба було отримати транзитні візи Нікарагуа і Панами, а найголовніше, Сальвадора і Гондурасу, посольств яких немає в Москві. Якщо в Сальвадор після чотирьох днів роздумів нам видали одноденні транзитні візи (а сам консул по-дружньому порадив проїхати його країну якомога швидше, щоб уникнути будь-яких інцидентів), то в посольстві Гондурасу консул нам у візах відмовив - мовляв, російським громадянам не видаємо. Довелося пояснювати йому, що ми робимо кругосвітню подорож і проїхали вже через США і Канаду. Консул перейнявся до нас співчуттям і прямо при мені подзвонив в столицю Гондурасу своєму шефу.

Той був явно ошелешений нахабством двох росіян, що бажають проникнути в незалежний Гондурас, куди росіян не пускають. Але після розповіді консула про нашу кругосветке шеф пообіцяв прийняти рішення через 15 днів. Стільки чекати ми не могли. Тоді гондураський консул порадив нам переплисти поромом з сальвадорського порту Кутуков в Нікарагуа, минаючи Гондурас. На наступний день в Кутуков дізналися, що вже півроку паром не ходить. Поговорили з рибалками з довколишніх сіл, які іноді переправляють машини в Нікарагуа, але рибалки відмовили нам у допомозі, тому що наша велика машина могла перевернути їх катер.

Що робити?! До закінчення дії одноденною сальвадорської візи залишалося кілька годин, тому в Гватемалу у нас вже візи не було, а попереду був Гондурас, візи в який нам не дали. Зрештою пішли порадою одного з сальвадорців дати хабар на кордоні. Її розмір визначили самі Гондурасу прикордонники - $ 400. Так ми потрапили в Гондурас і проїхали через цю антиросійську країну без візи. Чим далі ми їхали на південь, тим побори на кордонах ставали менше. У Панамі через незнання іспанської мови нас оштрафували на $ 10. Спочатку дівчина-таможенніца, виписує нам пермі на транзит, жестами запитала мене: ти, мовляв, ведеш машину? "Сі", - відповів я, що сидів за кермом в цей момент.

Дівчина і вписала мене в папір. По дорозі нас зупинили для перевірки документів (а машину вів Борис), і правоохоронці взяли штраф за те, що прізвище водія не відповідала вписаною в Пермі. Все частіше стали стикатися з проявами явного беззаконня. Спочатку в місті Панама двоє грабіжників, які намагалися серед білого дня відібрати у Бориса його відеокамеру, зламали її. Потім в Колумбії інші грабіжники намагалися відібрати у Іванова всі останні залишилися у нас гроші, але, на щастя, цьому завадили поліцейські. І, нарешті, в Перу у мене вкрали відеокамеру, яка перебувала в машині (ми ж стояли в двох метрах спиною до неї і розплачувалися за нову покришку).

Еквадор отримав свою назву від слова "екватор", але в його столиці Кіто було порівняно прохолодно: вдень до +17 грд С, а вночі близько +7. Пояснюється це просто - місто розташоване на висоті 2700 м. Тут я продав свій катамаран (під час цієї подорожі сплавився на ньому по річці Клуейн в Канаді, через Великий Каньйон річки Колорадо в США і по Мачангаре в Еквадорі), але коштів на нормальне завершення маршруту все одно не вистачало. З цього моменту і до Буенос-Айреса у нас була найжорстокіша економія: ми спали тільки в машині, їли тільки хліб, пили тільки воду - майже всі гроші йшли на бензин.

Ми поспішали. Один раз (в Перу і Чилі) цілу добу їхали практично без зупинок, подолавши близько 2000 км. Вразила перуанська високогірна пустеля між берегом Тихого океану і Андами. Повне враження, що ти на протязі майже 2,5 тисячі км їдеш по Місяцю - такі тут краєвиди! А адже в тому ж Перу на берегах Мараньона (одного з гірських джерел Амазонки, за яким я сплавлявся в березні 1993 року) було багато зелених дерев.

Коли ми прибули в Буенос-Айрес, в кишені було $ 50. І тільки завдяки фінансовій підтримці кореспондента РІА "Новости" Олександра Ігнатова я опинився і на березі Магелланової протоки, і на самому півдні острова Вогняна Земля. У бухті Пуерто Пірамідес ми бачили китиху з маленькими дитинчатами, а на березі бухти Пуерто Томбо походили серед магелланових пінгвінів (вони все намагалися схопити мене за штани). Відвідали Ушуаі - саме південне місто на острові Вогняна Земля. А закінчився Трансамериканського етап кругосвітньої в Лапатайе - найпівденнішій точці Вогняної Землі, доступною для автомашини.

Я повернувся в Росію для пошуку грошей на другий (трансафріканское) і третій (євразійський до Новосибірська) етапи кругосветки. І лише 21 липня 1998 р рейсом Аерофлоту (ця компанія стала спонсором моєї експедиції) я вилетів в Йоганнесбург (ПАР), через Кейптаун дістався до мису Голковий (Агалас) - найпівденнішої точки Африки, і звідти на орендованій в Кейптауні машині поїхав на північ. При русі по Африці мені довелося змінити кілька орендованих автомобілів; було заздалегідь відомо, що кордон Судану з Угандою і Ефіопією подолати на своєї не вдасться - там йде війна (як і між Ефіопією і Еритреєю).

Кейптаун схожий на сучасний європейський або американський місто, більшість населення складають білі люди (суттєва відмінність, скажімо, від Преторії). Взагалі, ПАР - досить цивілізована країна, в ній відмінні дороги. А природа південній частині країни (зелені луки, вівці, соснові гаї, білки в міському парку Кейптауна ...) ближче до європейської, ніж до африканської. Саванна з'явилася лише на півночі ПАР. А починаючи з Зімбабве "пішла" справжня "чорна" і не дуже цивілізована Африка.

На кордоні Зімбабве і Замбії милувався водоспадом Вікторія (висотою 108 м і шириною 1,7 км), а потім сплавився на плоту по річці Замбезі нижче цього водоспаду. Замбія виявилася дуже бідною країною. В її північній частині вкрай погані дороги. У Танзанії я вже бував раніше (сплавлявся по річці Каранг з Кіліманджаро в 1993 р, до речі, тоді мене "капітально" обікрали, а моєму напарнику Гені Копійці ножем порізали руку). Тому, здавалося, потраплю в цю країну без проблем.

Але, виявляється, на замбійських-танзанійської кордоні раніше російських (радянських) паспортів не бачили. Прикордонник запитав мене, де в моєму паспорті записана Танзанія як країна, для якої цей документ призначений. Візу, поставлену в Москві, страж кордону не визнавав. Лише через годину діалогу мені вдалося переконати його доводом, що в російський паспорт не потрібно б було вписувати стільки багато слів на французькій мові ... Дороги в Танзанії явно краще, ніж в Замбії, та й країна багатша. Тут я знову побував в Моши біля підніжжя Кіліманджаро, на Каранг.

Перед кордоном з Кенією бачив багато молодих хлопців років сімнадцяти з племені масаїв, одягнених в чорні одягу і з пофарбованими в білий колір особами. Вони фехтували один з одним на палицях. Виявилося, що ці хлопці тільки що пройшли обряд обрізання і були присвячені в чоловіки. Я мало не залишився навічно в столиці Кенії Найробі. 7 серпня в 11 годині ранку збирався зателефонувати в Росію з міжнародного переговорного пункту, що знаходиться біля посольства США, але запізнився на 20 хвилин. І ось я йду в сторону цього пункту і вже за 2 км до нього бачу навколо вибиті стекла в будинках. Чим ближче підходжу до цього пункту, тим більше руйнувань.

Виявилося, що як раз в 11 годині біля американського посольства терористи підірвали потужну бомбу, від якої загинуло понад 80 осіб і багато людей було поранено. Одночасно була підірвана бомба і біля американського посольства в Дар-Ес-Саламі (Танзанія). Спочатку все місцеві засоби масової інформації "грішили" на Саддама Хусейна. Однак потім американські спецслужби визначили, що терористи були з Судану. На нього полетіли американські крилаті ракети - за іронією долі, саме тоді, коли і я був там ... В Кенії відвідав національний парк "Найробі", помилувався на левів, носорогів, жирафів ...

Мене мало не заарештували в Уганді. Ненароком сфотографував людини в темно-синьому довгому плащі, а він підняв великий шум через те, що я фотографую угандійських поліцейських. У місцевому відділенні "держбезпеки" мені запропонували віддати їм зняту фотоплівку, інакше заарештують. Довелося підкоритися. Угандою закінчилася колишня англійська Африка з англомовним населенням і лівостороннім рухом на дорогах (я дуже довго звикав до нього). До речі, від ПАР до Уганди проходить наскрізна автомагістраль.

Судан - це вже мусульманський світ. Країна дуже бідна, але люди один одному допомагають, діляться з "ближнім" продуктами. Зате в Судані найдорожчий в світі бензин (по $ 1,5-2 за літр; до речі, у всіх інших африканських і американських країнах, де я побував, його ціна коливалася від $ 0,3 до 0,6). На самій півночі країни від Абу-Хамеда до Ваді-Хальфа дорога йде по пісках Нубийской пустелі (частина Сахари на схід від Нілу). Природно, ніякого натяку на асфальт тут немає - піщана грунтовка. При цьому спека - понад +50 грд С. Туристів-американців в Судан практично не пускають, країна явно антиамериканська. У Атбарі один місцевий "аксакал", почувши, що я з Росії, сказав: "Ми любимо Росію, тому що ви - противагу американцям".

Від ВАДІ-Хальфа на поромі через Асуанської водосховище попал до Єгіпту. Тут мене зустрів москвич Віталій Мельничук, який до Москви став моїм компаньйоном по подорожі. З ним ми побували на Червоному морі (в Хургаді), в Каїрі та Гізі (зрозуміло, оглянули тут все піраміди і сфінкса), на Середземному морі (в Олександрії) та на північному заході Єгипту. Потім наша подорож продовжилося в Тунісі. Його ми перетнули по північному узбережжю до кордону з Алжиром і доїхали до мису Рас-Енгель (Голова Ангела) - самої північної точки Африки.

Наша машина під Ейфелевою башнейІз міста Туніс перебралися поромом на Сицилію, в Італію, і, проїхавши по середземноморського узбережжя Європи, виявилися в Португалії. В Європі неприємно здивували ціни на бензин (близько $ 1, рекордсменом є Франція - $ 1,2). Оглянули знамениті італійські міста: Палермо, Помпеї, Неаполь, Флоренцію, Рим. У Португалії, нарешті, закінчилася історія зі зміною в дорозі машин: в Лісабон з Буенос-Айреса "приплив" мій автомобіль "Вольво-240", на якому ми і продовжили подорож далі.

Правда, пором сів на мілину біля берегів Бразилії, і машина прибула із запізненням на місяць, довелося її чекати. Весь цей час жили на яхті "Уранія-II", екіпаж якої (під керівництвом москвича Георгія Карпенко) збирався зробити кругосвітню подорож з проходженням Північного морського шляху. Через відсутність грошей яхта стояла в столиці Португалії вже з грудня 1997 року, але 8 жовтня все ж планувалося відплиття в сторону Бразилії. Лише 23 вересня ми отримали свою машину, доїхали до мису Рока (найзахіднішої точки Євразії) і звідси почали черговий "кидок" - тепер на схід.

Проїхали Португалію, Іспанію, південну частину Франції і зупинилися в Парижі у нашого знайомого. Потім проїхали через Бельгію і Люксембург і з боку Тріра в'їхали в Німеччину. Уже в Португалії у нас залишилося дуже мало грошей, і через Францію довелося їхати за безкоштовними національним дорогам (швидкісні магістралі у Франції і Італії дуже дорогі - по $ 1 за 10 км шляху). На щастя, в Німеччині "хай-ВЕІ" безкоштовні і на них немає обмежень швидкості руху. Побували в Мангеймі і Гайдельберзі, а до Дрездена підвезли двох автостопщиков - хлопця і дівчину (вони виявилися рижанами, що говорять по-російськи).

А потім був транзит через Чехію і Словаччину. На Україну (в Ужгород) ми в'їхали, маючи $ 50, так що довелося сильно "крутитися", щоб дістатися до Харкова, де живе моя мама (до речі, в Києві нам надали фінансову підтримку хлопці зі супутникового телебачення, які зробили про нас репортаж). Нарешті ми потрапили в Росію і через Бєлгород, Курськ, Орел і Калугу дісталися до Москви. Від Москви моїм напарником став мешканець Новосибірську Василь Забайкін. Наш рух на схід продовжилося, і, зробивши зупинки в Рязані, Тольятті, Челябінську і Кургані, ми прибули до Новосибірська, де і закінчився третій (євразійський) етап моєї кругосветки.

Стаття опублікована в газеті «Вільний вітер», на нашому сайті публікується з Дозволу редакции. Сайт газети http://veter.turizm.ru/

Назад в розділ

Легендарна Трідцятка, маршрут

Через гори до моря з легким рюкзаком. Маршрут 30 проходити через знаменитий Фішт - це один з найграндіознішіх и значущих пам'яток природи России, найбліжчі до Москви Високі гори. Туристи Нічого проходять всі Ландшафтні та кліматичні зони країни від передгір'їв до субтропіків, ночівлі в Притулка.

Похід по Криму - 22 маршрут

З Бахчисарая в Ялту - такой щільності туристичних об'єктів, як в Бахчисарайський районі, немає ніде в мире! Вас чекають гори и море, рідкісні ландшафти и печерні міста, озера и водоспади, Таємниці природи и загадки історії, Відкриття и дух пригод ... Гірський туризм тут зовсім НЕ складаний, но будь-яка стежка дівує.

Маршрути: гори - море

Адігеї, Крим. Вас чекають гори, водоспади, різнотрав'я альпійськіх лугів, цілюще Гірське Повітря, абсолютна тиша, снежники в середіні літа, дзюрчання гірськіх струмків и річок, пріголомшліві ландшафти, пісні біля вогнища, дух романтики и пригод, вітер свободи! А в кінці маршруту ласкаві Хвилі Чорного моря.

Забакін ?
Але яким способом переміщатися?