На своїх двох: 4 сімейних веломаршруту по Україні

1. Через Пущу до Київського моря (60 км)
  2. Трипілля - колиска цивілізацій (70 км)
  3. Резиденції польських королів
  4. Замки і фортеці Поділля (268 км)

Сезон гарної погоди вже відкритий, а це значить, що пора перевірити ланцюга і шини на наших велосипедах і відправитися на пошуки пригод поруч з будинком або в зовсім нових незвіданих місцях, де багато цікавого і навіть загадкового. Туристична серія «Україна. Відпочивай активно! »Від видавництва« АССА »випускає путівники з дуже докладним і точним описом маршрутів, п'ять з яких ми вибрали для оптимального сімейного відпочинку.

Через Пущу до Київського моря (60 км)

Виноградар - Піщанський кіномістечко - боброва гребля - Гута-Межигірська - Лютіж - Київське море - Нові Петрівці - Київ

Половина цього маршруту доводиться на асфальтовані дороги. Старт на Виноградарі, через пішохідний міст виїжджаємо на Кільцеву дорогу і їдемо по ній, поки вона не почне згортати вліво. Тут починається грунтова дорога - вона-то нам і потрібна. По ній ми приїдемо в кіномістечко, де часто знімають фільми про минулі часи. Бачите озеро? Виїжджайте на дорогу, яка проходить на північ від озера, пару кілометрів на захід, другий поворот направо - і ви біля річки Мощункі. Уздовж річки є дуже хороша велосипедна доріжка, яка через 2 км переходить на інший берег річки і знову йде уздовж ріки. Через 3 км є спуск до річки (там же стоять столики і лавки для пікніка), і зовсім недалеко, але трохи вище за течією - боброва гребля.

Наступний пункт маршруту - село Гута-Межигірська. У селі варто зупинитися і подивитися на дот часів Другої світової війни, пошкоджений вибухом: тут колись проходила лінія оборони Києва. Потім по грунтовій дорозі їдьте уздовж річки Ірпінь до дороги Демидов - Київ. Ірпінь впадає в Дніпро, по берегах луки і ліси, в яких знаходяться старі укріплювальні споруди. Асфальтова дорога веде нас в Лютіж, з його околиці ви потрапите на берег Київського моря. Тут можна зробити привал. Потім доведеться повернутися в Лютіж і далі пройти автодорогою Димер - Київ.

Зупиніться ненадовго в Старих Петрівцях: там стоїть пам'ятник князю Святославу. У Нових Петрівцях же знаходиться цікавий музей «Битва за Київ у 1943 році», тут часто проходять реконструкції боїв Другої світової війни. Щоб до нього добратися потрібно у Покровській церкві повернути праворуч і проїхати 2 км. На якщо повернути ліворуч, то можна потрапити в Хату Савки і подивитися на традиційний побут українського села, власноруч змолоти зерно на кам'яних жорнах і взяти участь в якомусь народному обряді. Повертаємося на головну дорогу і їдемо ДИМЕРСЬКЕ шосе до Києва, де на площі Тараса Шевченка закінчується маршрут.

Трипілля - колиска цивілізацій (70 км)

Київський експоцентр України (ВДНГ) - Пирогово - Феофанія - Лісники - Ходосівка - Підгірці - Трипілля

Між 7 і 9 корпусами ВДНГ починається дорога, яка веде нас до музею під відкритим небом в Пирогово. Наступний пункт велопрогулянки - Феофанія. Від Свято-Пантелеймонівського монастиря спускаємося до ставків, тут багато альтанок, містків і всюди квіти. З Феофанії виїжджаємо в Хотів і, рухаючись по асфальтованій дорозі, їдемо через Круглик, проїжджаємо озеро, ліс. Там, де закінчуються дерева, дорога прорізає високий земляний вал. Це і є знамениті Змієві вали.

З асфальту з'їжджає на ґрунтову дорогу, яка йде уздовж валів. Так ми прибуваємо в Ходосівка, звідки виїжджаємо до парапланерного гірці: звідси дійсно літають спортсмени планерних видів спорту, у вихідні тут можна зустріти інструкторів, які можуть повчити літати. Через Підгірці, де стоїть старовинний дерев'яний храм, Михайлівська церква 1761 року, ми рухаємося до Трипілля. Зліва, над Дніпром, видно приватний музей трипільської культури - Історико-археологічний музей «Прадавня Аратта - Україна», де можна оглянути колекцію знахідок часів трипільської культури. Поруч, на пагорбі працює і державний музей. Тут ми і закінчуємо маршрут. До Києва повертатися зручніше електричкою. Станція знаходиться між Трипіллям і Українкою, зліва від дороги. Через дві години ми вже в столиці.

Резиденції польських королів

с. Кути - смт. Олесько - с. Підгірці - с. Сасів - Центр космічного зв'язку - м Золочів

Сасів - Центр космічного зв'язку - м Золочів

Банальними можуть бути стереотипи про замки Золотої підкови, але ніяк не самі замки! Вони ваблять всіх, хто про них чув або милувався ними на фотографіях. Кожен замок - особливий по-своєму. Тут витає дух польської королівської епохи: дами в пишних сукнях, любовні інтриги, розкішні бали, криваві бої і мужність хоробрих лицарів. Отже, в путь!

З головного залізничного вокзалу у Львові ми вирушаємо на електропоїзді Львів-Здолбунів, а через півтори години виходимо на станції в с. Кути. Приблизно через 900 м від шляхів, в селі, дорога спочатку повертає направо, а потім наліво. Рухаємося далі, проїжджаючи все село. На околиці є дорога направо - повертаємо і їдемо по ній: здалеку вже видніється замок Олесько. Доїжджаємо до автомагістралі, перетинаємо її і рухаємося далі.

Перший пам'ятник архітектури, який нас зустрічає при в'їзді, - монастир капуцинів. Через 30-50 м від монастиря повертаємо наліво і виїжджаємо на дорогу, яка веде до воріт Олеського замку. Навколо замку можна проїхати на велосипеді по парку, а ось всередину з байком не пустять. Оглянувши замок, повертаємося на знайому дорогу і їдемо через село 600 м до розвилки, де зліва буде готичний костел Святої Трійці (1525 г.) Від костелу їдемо по тій же дорозі до автомагістралі, на якій звертаємо направо, займаємо праву смугу і їдемо 7 км до знака, що вказує напрямок на Золочів (направо), повертаємо і їдемо прямо.

Через півтора кілометра в'їжджаємо в с. Підгірці - доведеться вибратися на високий пагорб, до розвилки, де ми повертаємо направо - там стоїть корчма-заїзд XVIII в. Їдемо прямо вздовж паркану до хвіртки і через неї потрапляємо на паркову алею Підгорецького замку.

Велосипеди залишаємо біля каси. Оглянувши замок, повертаємося по дорозі до Підгірців і їдемо далі в напрямку Золочева. На другому повороті направо звертаємо і їдемо до монастиря отців-василіян. У радянські часи тут була лікарня, віруючим монастир був переданий в 1991 році, і знадобилося всього кілька років, щоб повністю відновити пам'ятник. Поруч знаходяться залишки стародавнього городища Пліснеська, яке згадується в літописах з 1188 року. Назад повертаємося тією самою дорогою і продовжуємо рухатися в тому ж напрямку, що і раніше, доїжджаємо до села Сасів. У центрі села буде поворот наліво, повертаємо і їдемо прямо, поки праворуч від себе не побачимо дерев'яну церкву 1731 року. Від церки повертаємося на трасу і їдемо повз села.

Вдалині за полями видніються дві величезні супутникові тарілки - це Центр космічного зв'язку «Азимут», який почав працювати в 1974 році, тоді він був ланкою космічної міжурядової зв'язку між Москвою і Вашингтоном і служив для трансляції окремих передач. Таких споруд на весь Союз було три. Зараз антена поменше працює на Індійський регіон, а велика - на Атлантичний. Об'єкт охороняється, тому ми зможемо тільки подивитися на нього зовні, фотографувати дозволяється. Повернувшись назад на трасу ми продовжуємо рухатися в сторону Золочева. У центрі міста нас чекає розвилка - повертаємо наліво, а на наступній розвилці - направо. Скоро ми побачимо заїзд в Золочівський замок 1634 року. Якщо вам пощастить приїхати до закриття замка, то обов'язково подивіться Китайський палац і камені тамплієрів, які виконують бажання. Повернувшись до Золочева, добираємося до залізничного вокзалу і повертаємося на поїзді Тернопіль-Львів.

Замки і фортеці Поділля (268 км)

Кам'янець-Подільський - Жванець - Хотин - Кам'янець-Подільський

Кам'янець-Подільський - Хотин став класичним туристичним маршрутом. Кам'янець-Подільський насамперед цікавий фортецею і Старим містом, в якому налічується близько 200 пам'ятників архітектури - будинків і споруд XI-XIX ст., Які входять до складу історико-архітектурного заповідника і знаходяться під охороною ЮНЕСКО. Хотин також зобов'язаний своєю славою фортеці X-XVIII ст., Яка стала знімальним майданчиком багатьох відомих фільмів. Між настільки іменитими пам'ятками залишаються ще незаяложені дороги і приємні місця для велосипедного катання.

Маршрут починається від моста біля Старої фортеці. За старою брусчатой ​​дорозі, яка колись була основною дорогою на Чернівці, піднімаємося в сел. Довжок, який майже зрісся з містом. Весь час рухаємося по основній дорозі, яка плавно рухається по горбах. Дорога на Суржу практично не завантажена, але і не особливо примітна, проходиться швидко. Після Суржу в'їжджаємо в Рихту - маленьке село, в якому колись вирувало життя і шуміли війни. Відразу при в'їзді знаходяться руїни старого млина, яку більшість туристів, які знають, в яке село вони потрапили, плутають з замком. Насправді від замку XVI ст. залишилося всього кілька оборонних веж, одна з яких знаходиться в садибі місцевого священика і служить погребом, інші, в більш запущеному стані, розкидані по земельних ділянках інших мешканців. Найкраще збереглася вежу можна побачити на протилежній від
млини стороні дороги, на пагорбі.

Від Рихта рухаємося як і раніше по основній дорозі в сторону завалів, через Слобідку-Рихтівська, милуємося навколишніми пейзажами балок і ярів - деякі з них представляють собою глибокі каньйони малих річок. У Завалля спускаємося по крутому спуску і розбитій дорозі. У центрі села звертаємо на вулицю вправо і доїжджаємо до будинку з покажчиком «Летюча миша» - це місцевий спелеологічний центр. тут можна
замовити екскурсію в необладнану печеру «Атлантида», разнообразив таким чином свою подорож. У дворі спелеоклубу можна поставити намети, скористатися кухнею і лазнею. Також можливе розміщення невеликої кількості туристів в приватних будинках, про що необхідно домовлятися заздалегідь.

По крутому підйому, по якому вчора спускалися, сьогодні виїжджаємо з завалів. Від спелеоклубу на потрібну дорогу веде місцями ледве помітна грунтовка, яка різко скорочує шлях. З дороги на Слобідку-Рихтівська беремо перший поворот направо, потрібна нам дорога - практично не зберігся асфальт, зате тут відсутня трафік. Весь час тримаємося заданого напрямку, і дорога через 12 км призведе нас до Жванця. Це село практично всі туристи «пролітають», але мобільність велосипедистів дозволить нам оглянути романтичні руїни замку і добре зберігся дот поруч з ними. Перед мостом на в'їзді в Жванець на злитті річки Жванчик з Дністром повертаємо на вуличку ліворуч і проїжджаємо до її кінця - звідси відкривається гарна панорама руїн замку на протилежному березі.

Сфотографувавши навколишню красу, можемо вирушати на протилежний берег - до замку. Для цього необхідно буде після моста через Жванчик піднятися вгору, повернути вліво на трасу і згорнути на найближчу вуличку ліворуч. Свідченням минулих епох є одна сторожова вежа XVI ст., Що височіє над каньйоном річки Жванчик. Само по собі місце
дуже мальовниче і тихе. Поруч з вежею - добре зберігся дот (ще один такий же розташований над Дністром, недалеко від ресторану «Україна» і знака «Хмельницька область»). Повертаємося на трасу - далі наш шлях лежить в Хотин. Після моста, що з'єднує два береги Дністра і дві області, до Хотина залишиться 3 км. Після в'їзду в місто не пропустіть поворот направо, що веде до фортеці.

Після в'їзду в місто не пропустіть поворот направо, що веде до фортеці

Фортеця в Хотині відноситься до XIII-XVI ст. Все велич комплексу усвідомлюєш, коли проходиш через перші ворота - попереду тягнуться кам'яно-земляні укріплення, внизу, на скелястому мисі, величезною брилою спливає замок, оточений земляними валами з бастіонами. Сам замок і місце його розташування настільки мальовничі, що завжди привертали кінематографістів і художників. Крім замку на території збереглася церква Олександра Невського 1835 року і руїни турецького мінарету. У Кам'янець-Подільський можна
повернутися по трасі, яка хоч і завантажена, але завдяки хорошому асфальту і узбіччі проскакують дуже швидко. Закінчується маршрут на в'їзді в Кам'янець-Подільський, на мосту «Лань, що біжить». Звідси ми можемо відправитися на велопрогулянку по місту. В першу чергу заслуговують на увагу кафедральний костел Святих апостолів Петра і Павла 1502-1517 рр. (Вул. Татарська, 20) - з дзвіницею, тріумфальними воротами і турецьким мінаретом (в період турецького правління XVII ст. Костел був відданий під мечеть), домініканський монастир XV-XVII ст. (Вул. Домініканська, 3), вірменська Миколаївська церква оборонного типу XIV-XVIII ст. (Вул. Вірменська, 1), Троїцька церква XVI-XX ст. (Пл. Троїцька) і міська ратуша XV-XVIII ст. (Вул. Польський ринок, 1).

Завершити маршрут найкраще у Старій фортеці (вул. Замкова, 1). Перед нами постануть потужні оборонні укріплення і фортеця, розташовані на оточеному мальовничими каньйоном р. Смотрич півострові. Для Кам'янець-Подільського це програма-мінімум, яку варто виконати. Маршрут можна спростити, не заїжджаючи в печеру «Атлантида» і проїжджаючи весь шлях по трасі від моста «Лань, що біжить» і назад. Тоді досвідчені велосипедисти можуть здолати його за один день, а початківці або батьки з дітьми можуть залишитися ночувати в Хотині.

Ціна путівників: ВелоКіївщіна - 50,00 грн., ВелоУкраїна - 30,00 грн., ВелоКарпаті - 80,00 грн.

Де купити: видавництво «АССА»