Прогулянка в детсво або пішки до Туреччини!

Загадкове слово «Сарпі» в нашій родині завжди вимовлялося з легким відтінком захоплення і захоплення. 45 років тому батько був начальником прикордонної застави «Сарпі» на кордоні СРСР і Туреччини, на березі Чорного моря. Пощастило неймовірно - природа там приголомшлива. Невисокі гори, субтропічний клімат, мандарини на вулиці і кристально чиста вода на галечному пляжі.

45 років тому 45 років тому.

Кордон розділила крихітне село Сарп (Сарпі) навпіл, по глибокій ущелині. Родичі перегукувались між собою через кордон, оснащену дротом, вишками і прожекторами. Зрідка турецькі родичі приїжджали в гості до радянських - через Босфор, Москву і Тбілісі. Застава стояла прямо на пляжі, територія була закрита, так що я з мамою та сім'я замполіта були, по суті, єдиними відпочиваючими.

Вишка зліва -Туреччина Вишка зліва -Туреччина

Мені тоді було всього два роки, так що про красу Сарпі я знала лише за спогадами батьків та каламутним фотографій. Легенда про те, як дружина замполіта під час купання впустила обручку, яку було видно з човна, але допірнути до нього нікому не вдалося (настільки прозора вода і велика глибина була в тому місці), стала практично сімейної.

Це -я на посту Це -я "на посту"

Після цього сім'я наша служила в Вірменії, Азербайджані, Москві, Хабаровську, Ризі. Але найкращим місцем на землі для моїх батьків так і залишилося Сарпі. Пройшли десятиліття, ми осіли в Україні, помер тато, зросла я, стала трохи старше мама. Про поїздку за кордон мама навіть не замислювалася. І тільки після того, як Україна дали безвіз, і розповіді про доступність пересування за кордоном перейшли в розряд побутових і повсякденних, я несподівано зуміла вмовити маму зробити закордонний паспорт. Ключовим було слово «Сарпі». Я пообіцяла відвезти маму саме туди. В її молодість ...

Мама нервувала. Нервувала, коли отримувала паспорт. Нервувала, коли я переглядала вебкарти Батумі і розробляла маршрут. Нервувала, коли за 15 годин до вильоту нас приголомшили новиною про те, що наш номер в Батумський готелі проданий двічі, і турфірма за свій рахунок поселяє нас в п'ятизірковому готелі на першій лінії від моря. Перший шок вона зазнала, побачивши квитки і ваучер в готель - просто роздруковані на принтері аркуші паперу.

Другий шок у мами був в Одеському аеропорту. Йшла реєстрація відразу на п'ять рейсів, і мама, два десятиліття пропрацювала в бібліотеці, була ошелешена кількістю пасажирів. Виявляється, ціна авіаквитка, рівна місячній зарплаті бібліотекаря, не є перешкодою для подорожей сотень людей. І перехід кордону вона практично не помітила. І політ в Боїнгу трохи комфортніше Ту-134.

Шок третій - в Батумі пасажирів зустрічали не колючий дріт, а доброзичливі грузинські прикордонники, відсутність перевірки багажу і безкоштовні путівники по Аджарії. Нас ще очікував трансфер до готелю в особі кудлатою девченки в рваних джинсах.

Про Батумі постараюся розповісти окремо, занадто багато вражень. Тут вже шок був не тільки у мами ... Химерна архітектура, примарні зелені пальми нічній набережній, фантастичний вид на Батумі з моря на заході ... Найголовніше - після розвалу СРСР старт у України і Грузії був одночасний, але туристична інфраструктура Батумі на порядок вище Одеській. На жаль.

Метеосайти вперто обіцяли для Батумі дощі і грози, хоча насправді було сонячно, волого і задушливо. Я вирішила не ризикувати і на третій день перебування в Батумі, побачивши відносно чисте небо, оголосила про те, що сьогодні ми їдемо в Сарпі.

Путівники повідомляли, що до Сарпі можна доїхати на автобусах № 16 і № 17. Зупинка була в двох кроках, ми чесно прочекали автобус хвилин п'ять. Група молодих хлопців зупинилися таксі-мінівен, я почула заповітне «Сарпі», і ось ми увосьмеро в складчину їдемо на кордон з Туреччиною на таксі за 20 ларі.

45 років змінили все навколо. Прорубали гору, зміцнили схили, і тепер до Сарпі веде широка дорога, забита фурами. Знесли заставу і частина села. На цьому місці тепер прикордонний перехід неймовірною хвилеподібною форми. Поруч - запорошений базарчик, стоянка і точки міняв валюти. Шумно і неспокійно.

ПогранпереходГрузія-Туреччина ПогранпереходГрузія-Туреччина

Зберігся пляж. Гальковий, досить широкий і з якимось абсолютно непомітним розділом між Грузією і Туреччиною. Просто варто пара попереджувальних щитів, та ще в морі погойдується грузинський прикордонний катер. Ось і весь кордон. Немає дроту, вишок, забороненою смуги. Тепер це улюблений пляж корінних батумцев. Море в самому Батумі через порти вони вважають брудним, і купатися з дітьми приїжджають саме в Сарпі. Є тут кілька міні-готелів для любителів сонного пляжного відпочинку. Хоча враження здорово псують траса і фури.

Згадала тата, поплакала. Мама стояла якась оглушений і трохи пригнічена. Треба було рятувати ситуацію. І я прийняла божевільний з маминої точки зору рішення - прогулятися до Туреччини. Пішки. Людей на пішохідному переході було мало, паспорта я завбачливо прихопила з собою, візи не потрібні. І ми пішли до Туреччини.

Мама йшла спочатку покірно-відсторонено (не вірила в мою авантюру). Але на прикордонному переході пожвавилася, і через п'ять хвилин грузинські прикордонники вже знайомилися з веселою старенькою, чоловік якої охороняв тут кордон, коли їх ще на землі не було. Шлепок в паспорті, і ми за кордоном. Ще один ляпас - і ми в Туреччині! Поки йшли коридором, я гарячково згадувала весь свій убогий англійська. Чи не знадобився - питань не задавали. Перехід кордону зайняв від сили 10 хвилин, і мама вперше в житті дивиться на місця своєї молодості з найнесподіванішою для неї точки - від тієї самої мечеті, на яку вони з батьком дивилися майже два роки з прикордонної вишки.

Влаштувавши міні-фотосесію і покуштувавши смачного турецьке морозиво і міцного турецької кави, ми пішли назад до Грузії. Можна було сісти в маршрутку і проїхатися в найближчий турецьке місто, але шмотки нас не цікавили, на вулиці було спекотно, так що через 50 хвилин ми вирішили повертатися.

На зворотному шляху чекав ще один шок - з Туреччини до Грузії одночасно з нами вирішили перейти кордоні ще з півтисячі людей. Навіть поділ потоку на громадян Туреччини і іноземців рух не прискорив. Повернулися в кордон приблизно годину. Навколо гомоном різномовний натовп, в одному ряду стояли напівроздягнені європейки і мусульманки в чадрах, снували місцеві пацани-підприємці з холодною водою, дзвонили мобільники. Натовп була щільною і юркой, як косяк кільки. Сумки, валізи, вузли і баули ніхто особливо не оглядали. Штамп в паспорт - перехід - штамп в паспорт - ми в Грузії!

Штамп в паспорт - перехід - штамп в паспорт - ми в Грузії

Ось так несподівано моя сімейна легенда про Сарпі знайшла речовий доказ в моєму закордонному паспорті. Тепер там є грузинський штамп «Сарпі» і турецький «Сарп». А мама ненадовго повернулася в молодість. Ні застави, Союзу. Папи, на жаль, теж немає. Залишилися тільки гори, море. І мама.

Сарпі тисяча дев'ятсот сімдесят два Сарпі тисяча дев'ятсот сімдесят два