Росіяни в Норвегії

Ми з друзями, опинившись в Норвегії, прокладали рибальські маршрути самостійно. Почалося з того, що мене, Михайла та Андрія взяли до складу уболівальників російської команди спортсменів-орієнтувальників, які вирушили до Норвегії з Москви на автобусі. Але головною метою була риболовля. Ми з друзями, опинившись в Норвегії, прокладали рибальські маршрути самостійно

Ми з друзями, опинившись в Норвегії, прокладали рибальські маршрути самостійно.

Опинившись в місті Бергені, вирушили в порт, прихопивши з собою деякі снасті. Тут ми зловили п'ять хвостів: дві невеликі камбали, пару скумбрій і півторакілограмових тріску. Однак не для того ми їхали сюди за тисячі кілометрів, щоб балуватися дрібницею. Вирішили відправитися на узбережжі океану, щоб зайнятися ловом зі скель. Адміністратор нашого хостела, молодий англієць, на мої розпитування відповів, що рибалка з берега хороша в районі Оугарден. Він дав нам карту, по якій ми визначили, що цей ланцюг острів, пов'язана між собою дорогою, знаходиться в 70-80 км від Бергена. Виявилося, що рейсовий автобус ходить туди тільки раз на добу. До того ж тягнутися на міську зупинку з рибальського поклажею було не зовсім зручно. Нічого не залишалося, як взяти в оренду машину.
І ось миготять за вікнами автомобіля скелі, бухти, парапети численних мостів. Рослинність, більше характерна для тундри. Ми вирішили зупинитися на маленькому п'ятачку перед мостом через один з проток. Я пішов на розвідку по стежці і виявив витоптаний між чагарником п'ятак прямо на краю скелі, в якій було поглиблення для підходу до води. Місце для відпочинку краще не придумаєш.
Я став ловити в схил на ярус - гачки наживляти креветкою. Друзі мої - взаброс на спінінг з пількер і ялинкою (на гачках були білі і червоні кембрики). Вони обловлюваних менші глибини у затоки справа. Взаброс НЕ клювало, а на ярус став потрапляти окунь. Так як течія була занадто сильне, траплялося багато зачепів. Вирішили шукати інші скелі, де течія була б не таким сильним. Коли сідали в машину, я побачив дорожнього робітника. Підійшов. Розговорилися. Виявилося, це - наш брат-слов'янин з Хорватії. Хорват підказав, що моторний човен можна орендувати в селищі Nautnes, що знаходиться за другим мостом від цього місця.
Nautnes знайшли швидко: на березі протоки розташовувалася прекрасна база відпочинку з великим парком моторних човнів. Тут тобі і апартаменти, і кафе, і майданчики для пікніка з прекрасним видом на цю острівну частину Північного моря. Висіла на дверях напис свідчив, що оренда човна з мотором коштує 100 норвезьких крон на годину - приблизно 11 євро. У порівнянні з Бергенському розцінками - майже задарма. Усміхнений господар бази сказав, що російські у нього вперше і що він нам дуже радий, але вільних човнів, на жаль, немає - занадто великий наплив туристів. Потім, дізнавшись, що я росіянин журналіст, він все ж знайшов човен. Виявляється, її поступився нам один німець, який рідко виходить в море.
Засмучувало тільки те, що човен протікав. Доводилося одній людині періодично відчерпувати воду за борт глибокої пластикової тарілкою. У перший день вирішили далеко не йти. Пустили човен в дрейф, не доходячи кам'яних, покритих мохом островів, що перекривають вихід з протоки в море. Тут вже стояло кілька човнів. У них сиділо від двох до п'яти осіб. Багато ловили з дітьми. Все в рятувальних жилетах. То там, то тут я бачив, як рибалки з води піднімають сріблястих жвавих рибок. Іноді на гірляндах приманок їх відразу билося кілька штук.
Ми ловили на глибині 40 м, але протягом постійно зносило нас на більш дрібні ділянки, і клювань не було. Глибину визначав Андрій. У нього був прекрасний мультиплікатор з лічильником метрів. В черговий прогін човен завели подалі під вітер, і коли проходили п'ятак, на якому в основному крутились човни, пішла скумбрія. Вона починала брати метрах в 3-7 від дна. Удари чітко передавалися через спінінг в руку. Риба добре йшла на мушки з зеленувато-сріблястим оперенням, які прив'язувалися до коротким повідців вище пількер. Незабаром на пількери нам вдалося зловити кілька маленьких пеламид і дві дрібні тріски.

Ми знали, що прокат в Норвегії дорогою, але не думали, що настільки.

Вирішили не витрачати час на ловлю дрібниці, а використовувати важкі пількери за призначенням, але для цього потрібно було знайти великі глибини. Відплили за довгий острів, розташований прямо навпроти «горла» протоки. По карті знайшли глибини 60-65 м. Але два прогони човна за течією не дали ніяких результатів. Коли нас винесло на глибини 40-45 м, знову пішла скумбрія.
На базу повернулися, коли в розкиданих по берегах селах вже загорілися ліхтарі. Швидко почистили рибу на спеціально відведених для цього столах - вони обладнані за останнім словом техніки. А в Берген приїхали тільки опівночі.

А в Берген приїхали тільки опівночі

Велика тріска краще йшла на пількери сильно витягнутої форми з оранжево-жовтим черевцем.

На наступний день ранок провели в одному з Бергенському рибальських магазинів. Купували пількери, в основному 150-200 г, так як вони виявилися більш-менш універсальними для лову на різних глибинах з сильною течією, а воно тут скрізь присутній.
Приїхали в Nautnes до 14 години. Взявши ту ж саму протікала човен (інший як і раніше не було), вирішили йти на ній по протоці у внутрішню частину моря, а саме в Hjeltefjorden, де, судячи з карти, на невеликій відстані від берега на всьому протязі островів були глибини в 100 150 м. Ми потирали руки в передчутті упіймання великої риби. Добравшись до пристроїв фьорда, пішли вздовж острівної гряди на північ. Враховувалося напрямок течії - з півночі на південь. Нарешті, вибравши місце для лову на глибині 120 м, стали дрейфувати в бік нашого протоки. Мені на сріблястий пількер відразу попався окунь. Підйом з такої глибини був для нього катастрофою: і без того опуклі очі від різкого перепаду тисків вилізли у бідолахи з очних западин.
Крім упіймання ще якийсь дрібної рибки, клювань іншої риби на великій глибині не було. Вирішили йти далі на північ до виднівся окремому острівця. Навколо цього острова ловили безуспішно на різних глибинах, втративши кілька пількер, поки до нас не дійшло, що знаки на березі з перекресленим якорем вказують на місце з великою кількістю зачепів. Надалі ми обходили місця, розташовані навпроти таких табличок, ніж, ймовірно, врятували велику кількість приманок.
Від острова стали дрейфувати знову до свого протоці. В одному місці навпроти кам'янистій бухти на глибині 60-70 м раптом почала потрапляти 3-4-кілограмова тріска. Одна взяла на голі гачки пількер, але всі інші брали на гачки з великим жовтим або білим кембриком і м'ясом наживленою вареної креветки. В азарті лову знову не помітили перекреслений якір на березі, і тут же двоє з нас виявилися без пількер. На південь від бухти клювання закінчилися. Тоді зайшли ще раз до північного краю бухти і на другому пропливаючи знову виловили кілька великих риб.

Хотілося зловити тріску-велетку, тому пішли вивчати інші місця і глибини, але в підсумку до денного улову додали тільки пару дрібних рибин. В цілому риболовлею залишилися задоволені і, не пізно повернувшись в хостел, від душі нагодували уловом і наших спортсменів, і іноземців - всіх тих, хто сам готував собі їжу в їдальні.
Третій день знову почався з того, що ми відвідали магазин рибальських приладь. Кількість залишених на дні пількер відчутно било по кишені, але нічого не поробиш, довелося купувати нові.
На цей раз господар бази порадував нас. Звідки не візьмись, у нього знайшлася для нас нова човен з мотором. Напевно, він розумів, що якщо ми і цей день проведемо на протікала човні, то російський журналіст напише про тутешню рибалку щось недобре.
Цього разу ми відзначилися в лові Мольва. Вона мешкає в основному на глибинах понад 100 м. Тепер ми стали досліджувати різні глибини на північ від довгого острова, за яким в перший день ловили скумбрію. Далі вздовж берега ще виднілися численні маленькі острови. Мольва стала брати на пількер і креветку в западинах між глибинами в 40-50 м.
Там, де лічильник волосіні показував 60-100 м, а кам'янисте дно позначалося зачепами, обов'язково клювала мольва вагою від 0,6 до 2,5 кг. Крупніше не трапилося, хоча ці риби виростають до 25 кг.
Удари пількер об каміння швидко залучали донну рибу до приманок. Після клювання не було позіхати, а необхідно було відразу приступати до виведенні, інакше мольва відразу шукала укриття в каменях і звідти її було важко витягти. Тріска попадалася одиночна, було таке відчуття, що у неї просто немає апетиту. Тоді я заради експерименту до трійника пількер прив'язав короткий поводок з гачком № 1/0, наживлений креветкою. Хватка трикілограмова тріски була негайною. Михайло тут же доповнив свій пількер такий же оснащенням, і у нього клюнула тріска.
В одному з місць, куди нас знесло течією, ми опинилися над ділянкою дна, сильно порослому водоростями, обривки яких після зачепів часто виявлялися на гачку. Я думав, що в такому місці має бути багато різної риби, але два прогони і ловля на різних рівнях ніякого результату не принесли. Задовольнившись ловом Мольва, ми пішли вивчати нові акваторії. Розповіді одного німця, зустрінутого вчора на базі, про те, що в Nautnese він регулярно ловить 8-10-кілограмову тріску, не давали нам спокою. І ось на глибині в 80 м на жовто-оранжевий пількер Андрія щось зачепилося. У нього була найміцніша і налагоджена снасть. Щось важке йшло з великими труднощами, але особливо не опирався. Після виснажливих хвилин виведення під водою майнув товстий білий бік. Це дійсно була тріска. Отримала декомпресію і слабо ворушаться на поверхні рибу Михайло спритно підхопив багориком.
До настання сутінків був ще годину, але ловити більше не хотілося, адже ми виконали поставлену мету, піймавши видатну рибу. За нашими підрахунками, в ній було кілограмів п'ятнадцять. Але після зважування на базі виявилося, що в ній тільки 12,5 кг.

Але після зважування на базі виявилося, що в ній тільки 12,5 кг

РИБАЛКА В ПОРТУ В районі порту Бергена окремі місцеві рибалки ловлять спінінгом на звичайні блешні, що коливаються. В цьому випадку здобиччю рибалки можуть стати скумбрія, пеламіда, лаврак. Глибина лову тут зазвичай становить 15-25 м, а проводити блешню потрібно у дна або в товщі води. Вона повинна бути відповідної ваги, щоб не надто довго досягала необхідного рівня проводки. На поплавкову снасть ловлять як днем, так і вночі всіх прибережних риб, переважно поблизу дна. Бажано вибирати нерівне кам'янисте дно з нагромадженням валунів, адже тут знаходять укриття і корм багато риби, в тому числі і досить великі хижаки. На донну снасть ловлять камбалу, тріску, морського окуня. На зручніше донка на базі пікера-квівертіпа, розрахованого під грузило 100-150 г. Оснастка - патерностер. Грузило використовують будь-якої форми, але так як в портах і на причалах буває багато зачепів, краще використовувати великий дріб в запаяній пластикової трубочці.

Назад ми йшли не поспішаючи, під тихо рокітливим мотором, милуючись суворими пейзажами північного узбережжя і синювато-рожевими відтінками народжується в хмарах заходу. Пара інших рибальських човнів підійшли одна за одною слідом за нами до причалу. На наш подив, улов у прибулих виявився невеликий: всього кілька скумбрій. Наша ж видобуток зібрала на причалі цілу юрбу відпочиваючих. Всі вони були здивовані уловом російських і захоплювалися нами на різних мовах. Звичайно, однією тільки Мольва було кілограмів п'ятнадцять. Частина риби ми роздали тут же на базі англійцям, німцям, полякам, а частина відвезли в готель - годувати наших спортсменів.

Там, де причалюють рибальські кораблі, завжди багато різної морської риби.