Шамоні - Біла Долина.

Вадим Ревякін:

Може бути хтось пам'ятає як 3 тижні тому я питав, що варто подивитися в Шамоні за один день. Більшість (як і очікувалося) рекомендували відвідати Білу Долину. Причому все писали, що там все просто, це навіть не катання, а екскурсія. Була згадка про якийсь Льодопад, але я в предот'ездной метушні не надав йому значення. Така інформація мало не зіграла зі мною злий жарт. Тому вважаю своїм обов'язком по свіжих вражень (був там 3 дні тому) розповісти про Долину більш докладно.

У четвер вранці взяли машину в Морзіне і поїхали в Шамоні - планувалося щось на зразок дня відпочинку. Компанія була наступна: я, три жінки, і хлопець, який перед цим здорово потягнув ноги - не спрацювали задники. Він два дні відсидівся, потім день по- катався по відратрачені трасах, і заявив, що ходити йому важко, але кататися - нормально.

Поки суть та діло, їхали не поспішаючи, до підйомника приїхали в 11.30, квитки взяли на гондолу о 12.50. Тепло, світить сонце, сидимо в барі - гає час. Над касою - рядок, що біжить: нагорі температура -11, вітер 60 км / год, гондола на оглядовий майданчик не працює. У барі підозріло багато людей в г / л черевиках, але в альпіністка обв'язуваннях і з карабінами на животі.

Підійшов час підйому, приходить гондола зверху. У ній кілька десятків людей, деякі з них з лижами. Сіли, поїхали. Піднялися на 3842м, пройшли по містку, короткий тунель в скелі і вийшли до початку траси. Це початок вдає із себе досить круту крижану гірку довжиною кілька сот метрів. У ній прорубані жолоби шириною ~ 50 - 60 см уздовж яких натягнуті мотузки. Сам жолоб не сильно рівний, зустрічаються сходинки до 1м висотою, місцями присипаний снігом, а місцями немає. В одній руці несеш лижі, в іншій палиці, третьої тримаєшся за мотузку. Все це на досить сильному вітрі. Народ в основному йде по цьому жолобу в зв'язці, причому всі палиці несе гід. Тому порада тим хто вирішить пройти по цьому жолобу - упакувати лижі і палиці так, щоб вони не розвалювалися в руках, не майоріли на вітрі і на них було б зручно спиратися при ходьбі. Звернути увагу на рукавички, тому що у моїх дам на середині шляху стали німіти від холоду руки. Але вони трималися молодцями і з божою поміччю ми дісталися до кінця ледопада. Хлопець з травмованими ногами поцікавився у мене, що ж такого поганого він мені зробив, що я його привів сюди. Тут же до до нас підлетів якийсь місцевий професіонал і поцікавився з гідом ми. Отримавши негативну відповідь він сказав що ми чогось не розуміємо, що ходити одним тут дуже небезпечно, побажав нам удачі і поїхав.

Після ледопада ми наділи лижі, проскреблісь по вкритій стінці (нікчемна справа після ледопада) і потрапили в долину. Місце звичайно дивовижне. Це дійсно долина, оточена прикрашеними льодовиками скелями. Описати це таланту не вистачає - повірте на слово (до речі брав з собою камеру, хоча і фільм теж не передає всіх відчуттів). Сніг там якийсь унікальний - дуже сухий і без кірки - наче насипано кілька метрів високосортного борошна. Мені доводилося кататися на великих висотах, але я такого не бачив. Оскільки по такому снігу ніколи не катався, то довго не міг прінорвіться. Потім згадав теорію, спробував і поїхав. Правда до цього часу поле скінчилося і перейшло в траверс по крутій стінці. Він м'який, але досить поритий і великою кількістю народу. Злетіти з нього дуже не хотілося. Хоча все кругом дуже м'яко і не вб'єш, але пролетиш кілька десятків метрів і потрапиш в глибокий м'який сніг, в якому будеш борсатися як жаба в молоці і без сторонньої допомоги не вилізеш. Тут я зрозумів, чому багато народу з рюкзачками з альпіністка обладнанням. Але кожен гід йде зі своєї оплаченої групою і я не впевнений, що хтось буде втрачати час на нехлюїв. В кінці траверса я бачив зовсім несамовиту дівчину, яка лежала на снігу, билася в істериці, а гід терпляче і ласкаво умовляв її взяти себе в руки. В кінці траверса можна піти вниз на продовження маршруту або проїхати далі до ресторанчика. Ми в ресторан не поїхали, тому нічого про нього розповісти не можу.

Після траверса починається щось, що нагадує Чегетскую трубу, тільки довше, без каменів і горби м'які. Народу там колупається дуже багато, так що мені без побоювання знести кого-небудь більше трьох поворотів зробити не вдавалося. Ця труба переходить в поле, яке, як я зрозумів, є традиційним місцем привал. Народ лежить на снігу, перекушує, відпочиває.

Після місця привалу починається довге, пологе, злегка обмерзле поле, по якому їдеш на прямих ногах і крутиш головою милуючись красою. Весь народ тримається лівіше, але я з однією з дам взяв вправо за якимись французами і ми потрапили в дивовижне місце, якесь царство снігової королеви. Кристали льоду величиною з двоповерховий будинок, багатометрові крижані тріщини і між ними вузькі наїжджені стежки. Хотілося стояти і милуватися, але довелося вибиратися, щоб не втратити свою групу. В одному місці довелося проїхати по вузькій полиці на якій вміщувалася одна лижа зі стіною льоду з одного боку, 15-метрової тріщиною з іншого і півметровим розривом в середині. Дуже не хотілося налетіти спиною на виступ в стіні і відштовхнутися від нього. Вибравшись з цього лабіринту ми наткнулися на іншу частину нашої групи і поїхали далі.

Тут ми зробили велику помилку. Якщо триматися лівіше, то приїжджаєш до початку довгої сходів, що ведуть нагору. Підніматися по ній треба на висоту багатоповерхового будинку - не можу сказати якого, але дуже високо. В кінці сходів посадка на гондолу, яка везе до станції гірського трамвая, який привозить в Шамоні. Але ми, слідуючи за якоюсь групою, просвистіли повз і потім полінувалися повертатися назад. Хлопець з пошкодженими ногами був уже ніякий, робив зупинки хвилин на 10, ковтав валідол. Але ми поїхали далі. Закінчилося це катання тим, що довелося зняти лижі і підніматися на приблизно таку ж висоту, але не по сходах, а по гірській козячої стежці. Мені довелося взяти лижі мого інваліда і перти і їх. Коли я піднявся наверх вид у мене був не дуже доброзичливий, тому що група французів, з якими ми продиралися через льодовик і поівшая в цей момент моїх дам самогоном, швидко попрощалася і поїхала далі. Тут нагорі стоїть намет, в якій можна купити попити, і посидіти на лавочці. В цьому місці я спромігся подивитися на скімепи і на одній з них виявив, що продовження після гондол позначено як чорна траса. Але робити було вже нічого. Мій інвалід навіть не лаявся. Дами зажурилися, але трималися молодцями. Мабуть самогон попався лікувальний.

Чорна траса представляла з себе вузьку полицю вздовж ущелини - сніг упереміш з камінням. Потім сніг скінчився, залишилися одні камені. Довелося зняти лижі і йти пішки. Потім камені перейшли в рідку бруд по щиколотку. Такого катання було кілометра півтора. Інвалід, який міг кататися, але не міг ходити моторошно нас гальмував, так що до міста ми дісталися коли почало темніти. По-моєму ми були останні, хто вийшов з Білої Долини. Як я знайшов свою машину (вийшли аж ніяк не до того місця звідки починали) і їхав назад - це окрема історія.

ВИСНОВОК:
Біла Долина безумовно місце яке варто відвідати. Заради цього можна пожертвувати багато чим. Це одне з тих вражень, які залишаються на все життя. У традиційному розумінні - це не катання на лижах, це щось інше. Тому вирушаючи туди потрібно добре уявляти собі що тебе чекає і співвіднести з цим свої сили і можливості