Інтернет-магазин - Статті - Розповіді про подорожі - Грузія-Туреччина - 2013. Вихід до озер Корульді

Ірина І., м.Херсон

Местіа
Про Местіа ми знали, тільки що вона була і є культурним і релігійним центром Сванетії - особливо Верхньої Сванетії. Що старовинна назва містечка - Мережі та розташований він у злиття річок Местіачала і Мулахура.
Але, звичайно, нас туди приваблювало не це, а Сван - таємничі Сван, своєю народністю відрізняються від грузинів, які нараховують історію довжиною в кілька тисяч років, що мають свою мову і на стільки волелюбні, що пішли колись в дикі гори, відокремилися від усіх непрохідністю і зажили, побудувавши для охорони і захисту сторожові вежі, які стоять і понині. Ірина І
06.06.2013

Перший день в Сванетії ми вирішили зробити акліматизаційний і тому не рухатися далі, а піднятися до озер Корульді. За відомостями з Інтернету, до них 7 кілометрів, і хоча ми розуміли, що це буде підйом, все ж не очікували, що він буде таким - з висоти 1400 метрів на висоту 2700, набравши 1300 метрів на 7 км, так що шлях туди і назад в спокійному темпі займає весь день. Якби ми добиралися до Местіа ранкової маршруткою, то підйом довелося б перенеси на наступний день, а так ми змогли виспатися і відпочити після спекотного поїзда і добротного серпантину, і зі свіжими силами рушити в дорогу.
Встали о 7 ранку, скористалися наявністю чаю в крихітній кухоньці - тут у нагоді мій кип'ятильник, зібрали речі, які могли стати в нагоді - це майже все тепле, що у нас було плюс три літри води - відомостей про джерелах ми не знайшли, тому вирішили запастися, і вирушили снідати.
Господиня будинку - Марина, накрила стіл на просторій веранді. Сніданок коштував на кожного по 5 ларі = 25 гривень = 3 долари з копійками, і треба сказати, що на ці гроші він тягне. Меню включало: омлет, повітряну рисову кашу, піалу з красивим і смачним айвового варенням, хачапурі з сиром, лаваш, велику тарілку салату, чай і - домашні тістечка! Ми змогли з'їсти тільки те, що було в тарілках, а половину лаваша, хачапурі і тістечка прихопили з собою, по-перше, тому що ми начебто за них заплатили, а по-друге, тому що смачно і хочеться, але не лізе!
Подякували господиню, яка сказала, що зазвичай бере за їжу по 10 ларі, але це вже занадто жирно, як мені здається. Чому ж нам по 5 - ми не дізналися. Перший день в Сванетії ми вирішили зробити акліматизаційний і тому не рухатися далі, а піднятися до озер Корульді
Слава наполіг, щоб я йшла не в сандалях, а в кросівках - і про це я не пошкодувала, і щоб взяла обидві трек-палки , Що виявилося ще важливіше.
Запам'ятавши, як виглядає будинок, в якому ми оселилися, насамперед сходили на площу Мережі - центр Местіа. Там є інформаційний центр, але він був ще закритий, так як працює з 10:00 до 18:00. Тому ми ще помилувалися на незвичну царицю Тамар і пішли на інший кінець Местіа шукати стежку, яку з вікна показала Марина.
По дорозі бачили багато гест-хаузів, але ціни не питали. Нам зустрічалися поляки, ізраїльтяни, німці, а у сванов ми дізналися, в якому місці з центральної вулиці згортати в гору. Що йдуть вгору вулички були неймовірно крутими - крутіше тих схилів, за якими ми потім ходили. Вулиці вузькі, а по ним ще і розгулюють корови, і всюди, просто всюди стирчать сванські вежі - то, що приваблює сюди туристів з усіх країн світу!

Сванські вежі - це родова гордість справжніх сванов. Їм по 700-800 років, але на вигляд вони хороші, міцні і не збираються руйнуватися. Під час дуже частих воєн безмірно волелюбні Сван завантажувалися в ці вежі разом з домашньою живністю і витримували облогу, поки ворогові просто не набридало їх брати в облогу. Через ці веж долина виглядає дуже мальовничо і, звичайно, притягує туристів.
Сама Местіа знаходиться між Великим Кавказьким Хребтом і сванські Хребтом, йдеш - а навколо гори, а на горах - сніг ... І все в хмарах, в лісах, річка гримить, повітря свіже - і все це дуже красиво!
Стежка до озера Корульді, а потім і по всій Сванетії, добре промаркована червоно-білими прямокутниками. Але злегка збитися зі шляху все ж можливо.
Ми почали підніматися, озираючись на чудові пейзажі, і тут до нас причепилася собака. Вона явно з тих, хто прісобачівается до туристів, розуміючи, що колись її обов'язково погодують. Змирившись з неминучим, ми дали їй ім'я - Гоги. Гоги виявився абсолютно безстрашним - мало не догори ногами висів на крутій осипи. Натикалися на зграї мух, але їх цікавили не ми, а коров'ячі коржі.
Зверху стало видно маленький аеропорт, куди прилітає літак з Тбілісі - по п'ятницях.
Ми йшли по добре утоптаної стежці і всюди були квіти і метелики. Річні дерева поступово змінилися весняними - білі квіти покривали гілки, цвів шипшина, яскраво зеленіла трава. Погода була чудова - сонячна, ясна, і навіть ставало жарко, хоча з ранку було по-справжньому холодно.
Нам зустрівся водопадик - помітним знаком є ​​повалений стовбур дерева - такий гладкий, що навіть здалося спочатку, що це труба валяється. Вода стікає з моховитого каменю, вона смачна і холодна. І міні флора цього каменю довго не відпускала мене, притягаючи погляд своєї мініатюрної витонченістю. Навіть Гоги тут пив, правда набагато нижче, з калюжки.
Попалася невеликий майданчик з каменем-лавкою під дубом. Тут добре чути шум води і виявилася стежка до струмка - надзвичайно крута. Але якщо лінь тягти з собою воду, то тут її можна набрати. Поки ми відпочивали в тіні, Гоги теж валявся поруч і зовсім не збирався тікати. А ось на розвідку до джерела не пішов - явно знав, що йому робити там нічого.
Ближче до полудня дерева стали змінюватися кущами і альпійськими луками. Такої розкоші я ще не бачила - як ніби кинули на траву білі і кольорові покривала - так густо вона була покрита квітами. Попалося цікаве місце - прохід між двома легенями парканами. Паркани обгороджували такі ж луки - думаю, від корів, можливо, вони для сіножатей трави на зиму.
До цього туристів ми не зустрічали, а от за парканами, на широких майданчиках побачили намет Терра і туристів з України! Спочатку вони звернулися до нас по-англійськи, але потім, коли до них на запах їжі рвонув Гоги, закричали: - Чия ж це собака ?! І тоді ми виявили одноплемінників.
Дізнавшись, що собака нічийна, вони зробили стратегічну помилку - дали Гоги їжі. І після цього він розлігся біля намети , Вирішивши з нами вже не йти. Піднімаючись все вище, ми бачили, як гладять Гоги і зрозуміли, що позбулися супутника і нахлібника, а заодно переконалися, що залишили його в хороших руках - як-то ми вже примудрилися звикнути до спокійного сірої морді.

В одному місці прямо по схилах струменіла річка - схоже, на джерело, посилений талою водою. А сніг тут видно, і добре! Навіть складалося відчуття, що ми вже на його рівні - сяючі схили і вершини бачилися прямо навпроти нас.
Треба сказати, що підніматися було нелегко, і трекінгові палки дуже допомагають. Але як же прекрасно навколо! Ми йшли по полях сяючих білих ромашок і ніжних блакитних незабудок, повз темних ялин і прозорих крон дубів, і все це - на тлі снігу на величезних масивах гір.
О 12:40 ми піднялися на висоту Говерли - трохи більше 2000 метрів. На цій висоті переважають кущі з жовтими квітами, які пахнуть схоже на садові лілії і їх кількість так величезна, що запах навіть трохи одурманює.

Джерела траплялися часто, але на той момент я ще не пила в Грузії воду не кип'яченої. Та вода, яку ми набрали в крані будинку Марини, не відрізнялася за смаком від тутешньої, а пізніше ми дізналися, що по всій Сванетії в кранах вода джерельна. Але як же нам не звично було пити воду з крана!
Слава сказав, що тут продають не воду в пляшках, а тільки пляшки - «Купуйте порожню пляшку, а воду ви отримуєте безкоштовно!» Якось так.
Дорога тут досить широка. Там, де від неї відходить стежка, треба продовжувати йти по дорозі. Ми все піднімалися і краса навколо була казкова! Ми навіть вирішили, що казки не придумують, а беруть прямо звідси. І ще Слава прорік мудрість: «Те, що на місцевих картах намальовано як рівна стежка, насправді може виявитися просто супер серпантином». І це правда - на картах нам зустрічалися абсолютно прямі стежки, які насправді звивалися зміями.
А о 13:30, на висоті 2300 метрів ми зустріли дідуся. Який шукав свою корову. Корови тут годуються самопасом - тобто розгулюють там, де їм заманеться, і не рідко йдуть в гори, так що доводиться розшукувати.
Дивним було те, що дідусь прийшов аж зі сванські хребта, тобто пройшов вже більше нас, а я, наприклад, часом запихівалась. Він показав нам джерело, що б'є з-під каменя з великим напором - він знаходиться зліва по ходу підйому до Корульді, так що великих запасів води сюди можна не робити. Пропустити джерело, в общем-то, можна, але насправді вода тут легко знаходиться на слух - зупинився, послухав - дзюрчить ... і просто йдеш на звук.
Дідусь сказав, що до озер йти ще годину, але я дуже підозрювала, що це якщо йти його ходом, а він крокував швидше нас. Ох вже ці мені горяни!
Ще він нам сказав не кидати в озера камені (ось вже що навіть в голову не приходило!) Тому що якщо кидати, то нагорі має гнів і відразу ж піде дощ.
Після зустрілися пастуших будиночків ми стали поступово збирати дрібні гілки-палки для своєї дров'яної печі. І почали це робити навіть пізно, тому що поступово дерева і кущі закінчилися і залишилися тільки трава і квіти. Став попадатися посірілий сніг, повітря освіжав прохолодою, і ми йшли вже в кофтах. А краса ставала все величніше, гори все крутіше і засніжені, і варто було озирнутися навколо, як рух завмер - хотілося тільки дивитися на все це і не вірити очам ...

Нам почали траплятися калюжки і люди. Ми запитували їх: «Це озера ?!» Вони м'яли і відповідали, що може бути, так ...
Але виявилося, що це не вони, тому що ми йшли і нарешті до них дісталися. Озера лежать в чашах і їх довго не видно, навіть доводиться шукати. Це дуже невеликі водойми, які явно утворюються талими снігами, а пізніше дощами. Подекуди берега озер примикали до великих пластів снігу, зверху він сірий, але варто копнути і він починає іскритися в рідкісних променях Сонця - вже стало похмуро і озера не виглядали так яскраво, як в Інтернеті. Вода була сірою і покрита брижами від розпочатого холодного вітру.
Але забиратися сюди варто і навіть потрібно - заради того шляху, який веде з літа зворотним ходом в зиму, заради тих красот, які просто всюди, задля квітів і дерев, заради повітря і видів на Кавказький і сванські хребти. Не обов'язково, в принципі, доходити до озер. Досить піднятися до голих скель, звідки відкривається вид на гігантські вершини, і сидіти і дивитися на це, дивитися і дивитися ...

Щоб влаштуватися на обід, нам довелося забратися в видолинок, де не було видно пейзажів, зате захистилися від пронизливого вітру. Тут ми відчули свою дров'яну піч і вона прекрасно працювала! Спочатку не виходило розпалити, але потім запалили папірець, кинули її всередину і вже на вогонь стали кришити дрова. Зварили суп-харчо і смачно пообідали, додавши до супу коржик і хачапурі. Дров грубка бере так мало, що нам вистачило того, що зібрали по дорозі. Ми вирішили тепер постійно тягати з собою піч Бонда, і тільки мати маленький балон на випадок дощу.
Приємно сидіти біля вогника, сьорбати гарячий суп, поглядати на снігу і відчувати, на який же ми висоті це робимо - +2732 метра! В цей день я поставила свій рекорд - до цього моєї найвищою точкою була Говерла - 2061 метр.
Недалеко готували на газовій горілці поляки, пробіг повз японець. Під тане снігом відкривалися скорочення зелене листя ... Весна тільки-тільки починалася в цих місцях.
Після обіду ми почали спуск. Стало майже зовсім похмуро, але іноді хмари раптом розступилися і ми бачили величезну Ушбу. Її висота - 4700 м і по її вершині проходить кордон з Росією. Було приємно усвідомлювати, що ми в Грузії, а не з того боку Ушби, що годі й говорити побоюватися несамовитих прикордонників, і що поліцейський і диктаторський режим не торкнеться нас.
Іноді нас наздоганяли спускаються туристи. В описах платних маршрутів на Корулді значилося, що підйом і сходження робиться дуже рано, майже на світанку. Навіщо - незрозуміло, тому що нам було досить вийти на початку десятого, щоб завидна повернутися назад. Правда, це в літній час, але на скільки я знаю, тільки воно тут туристичне, тому що і весни, і зими, і осінь, тут досить суворі.
Крім чудових красот цей день навчив нас тому, що висоту 1300 метрів ми набирали 6 годин - з усіма зупинками і фотографуванням. І це без важких рюкзаків . Так що тепер ми зможемо більш реально прикидати добові переходи в горах Грузії.
Хмари ставали все нижче, стали видні дощі, смугами поливають гори. Дуже не хотілося потрапити в дощ на мокрій крутою стежкою, тому ми вже не так часто застигали в милування природою. Іноді до нас долітав мжичку і ми пірнали в плащі , Але з падінням висоти ставало все тепліше, і під плащами було жарко.
А взагалі хороший надійний плащ необхідний в Сванетії так само, як трекінгові палки . Ми мало в який день не потрапляли під різного ступеня сили дощ і навіть плащі вже не ховали, а чіпляли зовні рюкзаків .
Але в цей день Нагорі до нас були прихильні, і хоча ми бачили, як блискавки б'ють в скелі і як хмари з'єднуються з землею потоками злив, самі ми прослизали між ці водяними масивами не порушеними.
Різко пахло квітами, красивим чином темніли дерева, а засніжені гори в вечірньому освітленні було дивно красивими!
намети з українцями і Гоги вже не було, і десь на цій висоті у мене стали боліти ноги. Якщо на підйомі вони просто злегка гули, то 3-х годинний крутий спуск приніс нові відчуття - сильне навантаження на коліна.
Нарешті перед заходом ми спустилися і пішли по вуличках. Купили по шляху апельсини і грузинський лимонад - він набагато смачніше українського і будь-якого іншого, а його склад містить мінімум хімії. А ще ми купили сванські сіль! Про яку читали і яку тільки тут побачили в продажу. Ця сіль ароматна і смачна. Сванські господині роблять її, довго перетираючи сіль з місцевими сушеними травами, перцями і іноді часником, і що виходить приправа - абсолютно натуральна, без покращувачів, яка надає дивовижний смак і аромат страв.
Повечерявши тістечками з чаєм, ми влаштувалися відпочивати, переповнені враженнями. А за вікном всю ніч вирувала гроза і гуркотів злива, причому такий сильний, як ніби ми спимо у самого водоспаду. Ми раділи, що ночуємо не в наметі , Коли навколо таке кінець світу.

Фотографії озер Корульді
фотографії Местіа

ПРОДОВЖЕННЯ

Ми запитували їх: «Це озера ?